A fi roman – o rusine fara margini

Barbarii care au navalit in Europa in repetate randuri de-a lungul istoriei nu cred ca au speriat la fel de mult locuitorii Batranului Continent asa cum o fac astazi unii dintre conationalii nostri. Sa nu ne mai amagim nici ca am fost tinuti captivi in comunism, nici ca ne-a spalat creierele fostul regim sau democratia prost inteleasa. Nimic nu poate explica primitivismul unora dintre romani si proasta crestere a majoritatii noastre. Desigur, nu toti, nici cei mai multi, insa procentul lor sufoca si strica tot restul. Iar imaginea formata despre romani afara… exprima perfect esenta.

Le-am mancat lebedele, le-am vandalizat statui vechi de sute de ani, le-am furat masinile si le-am violat femeile, i-am omorat pentru un pumn de bani si ne-am exportat instinctele animalice fara nicio jena oriunde am gasit terenul prielnic. Cu o tara distrusa de 21 de ani de clasa politica corupta si incompetenta, cu o majoritate necivilizata, semianalfabeta si prost educata, ne-am napustit asupra civilizatiei europene si am asediat-o pana la refuz. Omul in sine nu este o specie eleganta asa cum ne place sa credem. Istoria mai veche sau mai noua ne arata ca omul nu invata nici din propriile greseli si nici din ororile altora. Pur si simplu nu evolueaza. In cel mai bun el doar se transforma.

Romanii sunt un bun studiu de caz. Noi am lasat timpul sa treaca pe langa noi si ne-am retras in codru 2000 de ani. Si la propriu, si la figurat, am fentat istoria si ne-am conservat instinctele primare – minciuna, hotia si nerespectarea legii. Ne-am pastrat si obiceiurile barbare intacte, iar astazi iesim cu ele la colindat prin lume. Asa am ajuns sa oferim spectacolul grotesc dintr-un parc din Viena, unde cateva familii de romani s-au luat la bataie cu furculite, cutite si gratare. O mica demonstratie a specificului national. Oriunde se aduna pe afara mai mult de doi romani se lasa cu o bataie sau cel putin o cearta.

Daca acest fenomen ar fi unul izolat, daca asta ar fi exceptia, am putea sa-l explicam prin natura umana conflictuala si pe baza instinctelor. Noi, romanii, din nefericire, aducem un plus de valoare si autenticitate acestui fenomen. Il ridicam la rang de regula si facem din proasta crestere un mod de viata. E sufiecient sa privim cum ne prajim carnea pe gratare printre morminte, cum dansam manele prin cimitire, cum facem nunti intre blocuri, cum credinciosii isi sparg capetele in bataie pentru apa sfintita chiar in curtea bisericii si/sau atat de multe altele pe care le stiti la fel de bine.

Oferim un spectacol unic al naturii umane la marginea civilizatiei. Suntem maestrii conservarii defectelor si exemplarele cele mai reusite care se opun progresului si evolutiei. Din perspectiva civilizatiei, s-ar putea spune ca am aruncat istoria la cos. Paradoxal, cu aceasta caracteristica nu am reusit sa ne conservam valorile, ci doar ceea ce este decadent in natura omului. Bataile generale de la pomenile electorale, pe un litru de faina sau o sticla de bere, inghesuiala din supermaketuri de la promotiile de zahar si ulei, nu exprima doar saracia noastra, ci si putinul cu care am fost inzestrati pentru evolutie si progres.

Desigur, in replica acestor randuri se va putea spune ca valorile noastre… Da, mai toate dintre ele au trebuit sa fuga de aici, ca sa poata supravietui si apoi sa se afirme. Iar cele care au ramas au fost, aproape fara exceptie, canibalizate de habitatori.

Iulian Leca

http://voxpublica.realitatea.net/politica-societate/a-fi-roman-%E2%80%93-o-rusine-fara-margini-62332.html#comment-581903

Nationalismul este o boala infantila. Este pojarul umanitatii.

Albert Einstein

Legaturi


