Margaret Sanger

Margaret Higgins Sanger Slee (14 septembrie 1879 – 6 septembrie 1966)

“Miscarea pe care a inceput-o va deveni, in o suta de ani, cea mai semnificativa din istorie”, prezicea futurologul si istoricul H. G. Wells in 1931. “Cand istoria civilizatiei noastre se va scrie, aceasta va fi o istorie biologica, iar Margaret Sanger va fi eroina sa.”

Desi aceasta profetie veche de 80 de ani atribuia unei singure femei o putere care s-a nascut de fapt dintr-o miscare colectiva a femeilor, nici o alta persoana nu ar merita mai mult aceste cuvinte de lauda. Acum, cand libertatea reproductiva devine acceptata pe scara larga si grupurile conservatoare lupta sa castige controlul asupra corpului femeii din punct de vedere al reproducerii, revolutia inceputa de Sanger ar putea fi chiar mai controversata decat in timpul carierei sale de jumatate de secol, cand a purtat numeroase lupte pentru a-si apara idealul. Experienta ei poate fi o sursa de invataturi pentru multi dintre noi.

In primul rand ne-a invatat sa privim lumea ca si cum femeia intr-adevar conteaza. Margaret s-a nascut intr-o familie irlandeza din clasa muncitoare si si-a vazut mama murind incet, epuizata de cele 18 sarcini pe care le-a purtat si cei 11 copii nascuti. In timp ce lucra ca infirmiera si moasa in cartierele sarace din New York inaintea Primului Razboi Mondial, ea a vazut numeroase femeie private de dreptul la sanatate, la sexualitate si lipsite de posibilitatea de a-si ingriji copiii. Informarea asupra metodelor contraceptive era profund controlata si suprimata de legi influentate de biserica si adoptate cu ajutorul anumitor medici, iar transmiterea acestor informatii prin posta era considerata un delict. Totusi, oamenii educati(din clasele superioare) aveau acces la aceste informatii si puteau folosi diverse artificii pentru a-si procura pe ascuns asa-zisele produse “frantuzesti”, care nu erau nimic altceva decat prezervative, alte metode de bariera si “produse de igiena feminina”, care erau de fapt spermicide.

Tocmai aceasta nedreptate a inspirat-o pe Sanger sa sfideze biserica si statul. Intr-o serie de articole intitulate “Ce trebuie sa stie orice fata”, apoi in ziarul ei, “Femeia Rebela”, si in final prin intermediul clinicilor din cartiere care puneau la dispozitia femeilor metode contraceptive “controlate de femei”( dupa cum chiar ea se exprima), aceasta a pus informatia, deci puterea, in mainile femeilor.

In timp ce se afla in Europa pentru un an, evitand gravele acuzatii penale ce ii erau aduse partial pentru politica sa radicala si partial pentru violarea legilor postale, ea a aflat mai multe despre contraceptie, despre politicile privind sexualitatea si despre cat de similare erau experientele femeilor. Dupa intoarcerea in Statele Unite, cazul sau a fost inchis. Sanger a continuat sa forteze limitele legale si sociale initiind consilierea pe probleme sexuale, punand bazele Ligii Americane pentru Contraceptie (care a devenit, in 1942, Federatia Americana a Planificarii Familiale) si organizand prima conferinta internationala pe tema populatiei. Munca sa s-a extins pana in Japonia si India, unde organizatiile pe care le-a creat inca functioneaza la capacitate maxima.

Sanger avea peste 80 de ani cand s-a creat prima pastila contraceptiva, la inventarea careia a contribuit. Dar schimbarile legale veneau greu. Abia in 1965, cu un an inaintea mortii sale, Curtea Suprema a abrogat o lege din Connecticut care interzicea folosirea contraceptiei, chiar si de cuplurile casatorite. Dreptul constitutional la intimitate (viata privata), extins pentru cuplurile necasatorite in 1972, urma sa devina la fel de important pentru femei ca si dreptul la vot. In 1973 acest drept a inclus si decizia de a avorta, aceasta fiind considerata un secret profesional intre medic si pacienta sa, facand avortul o alternativa sigura si legala, spre deosebire de “macelariile” ilegale unde un avort costa 5 dolari, de pe vremea lui Sanger.

Ne putem imagina reactia lui Sanger la lobby-ul pro-life si la tendinta congresului de a se opune avortului, educatiei sexuale in scoli si programelor ce vizau contraceptia finantata de stat, care ar fi facut numarul de avorturi sa scada; de a sustine ca trupul tinerelor sunt o proprietate, prin legile ce implica acordul parintilor; de a limita optiunile femeilor sarace prin refuzul de a finanta Medicaid si de a tine pe loc datoria de 1 miliard de dolari catre ONU, in speranta de a gasi sustinatori anti-avort. Pe vremea ei, nu era vorba despre ce se decide, ci mai mult despre cine are puterea de a lua acea decizie.

Ne putem imagina de asemenea reactia ei la propaganda pro-life care incerca sa justifice atentatele sau incendierile lunare ale clinicilor (la infiintarea multora contribuind chiar Sanger), asasinarea a 6 angajati ai acestor clinici, tentativele de asasinare a altor 15 si agresiunile si intimidarile suportate de peste 100 de persoane.

Care sunt greselile comune prezentului si perioadei in care a trait Sanger? Inca exista un efort sustinut de a distorsiona scopul si idealul ei de a da femeilor controlul asupra propriului corp si asupra propriei sanatatii. Astfel, i-a fost atribuit, in mod eronat, lui Sanger urmatorul citat: “Mai multi copii de la cei cu posibilitati, mai putini de la cei defavorizati – acesta este scopul contraceptiei”. Aceste cuvinte nu au fost rostite de Margaret, ea chiar condamnandu-le si catalogandu-le drept un argument eugenist pentu “concurenta nou-nascutilor”.

Pentru ea, insa, dezvoltarea mentala defavorabila era in mare parte efectul saraciei, suprapopularii si lipsei de atentie acordate copiilor. Ea a prezis, in mod corect, ca rasismul va deveni cea mai mare provocare nationala  si a derulat sondaje care au contrazis stereotipurile legate de comunitatea afro-americana si contraceptie. De asemenea, a pus bazele unor clinici in Sudul rural, cu ajutorul unor lideri afro-americani precum W.E.B. Du bois si McLeod Bethune.

Totusi, din dorinta de a fi vazuta ca o persoana adecvata sa duca aceasta lupta, ea s-a distantat de trecutul ei radical. De exemplu, a inceput sa foloseasca expresia “family planning”, pe cand in trecut ar fi spus pur si simplu ca oamenii saraci erau manipulati pentru a produce o forta de munca ieftina. De asemenea, ea a adoptat un limbaj asemanator celui eugenist la moda in acea vreme, aceasta fiind o tactica, deoarece EUGENISTII SE OPUNEAU CONTRACEPTIEI, argumentand ca cei educati o vor folosi mai mult. Desi munca ei a fost directionata catre contraceptia voluntara si programe de sanatate publica, se poate spune ca a gresit atunci cand a adoptat limbajul eugenist deoarece multi au folosit acest aspect pentru a justifica sterilizarile abuzive. Aceste greseli comise de Sanger ar trebui sa ne atraga atentia asupra greselilor din prezent si sa ne faca sa punem la indoiala orice tactica ce nu reuseste sa ne duca mai aproape de scopul pe care dorim sa-l atingem.

Margaret Sanger a condus prin exemplu. Viata ei plina de curaj, dar si de jovialitate, a inclus o munca plina de realizari, 3 copii, 2 soti, mai multi iubiti si o retea international de prieteni si colegi. Era carismatica si uneori o visatoare, dar nu si-a abandonat niciodata idealul: libertatea femeilor si implicatiile acesteia in dreptatea sociala(o sursa de inspiratie continuata in biografia scrisa de Ellen Chesler “O femeie a valorilor: Margaret Sanger si Miscarea pentru Contraceptie in America”). Intr-adevar a trait precum ea sau orice alt om are dreptul de a detine controlul asupra propriei vieti. Prin cuvant si fapta, ea a fost pioniera celei mai radicale, umaniste si revolutionare miscari ale secolului.

Un articol : time.com

In ciuda minciunilor si informatiilor denaturate de diferite culte religioase, adepti ai unor religii, sau organizatii pro-life despre Margaret Sanger, catalagoand-o drept rasista sau fascista, ea va ramane una dintre cele mai importante personalitati care a luptat pentru drepturile femeii, contraceptie,  libertatea reproductiva, etc.

Ei deformeaza realitatea deoarece sunt impotriva contraceptiei, drepturilor si libertatilor femeii, a avortului, planificarii familiale  si astfel incearca sa manipuleze masele sa considere contraceptia si planificarea familial un lucru rau, venit de la o persoana cu principii periculoase care a facut “rau” omenirii.  In realitate lucrurile nu stau asa iar Margaret Sanger, pentru oamenii rationali, care cunosc scopurile organizatiilor extremiste, religioase, pro-life si nu dau atentie unor extremisti ce lupta impotriva drepturilor si libertatilor omului, va ramane o mare luptatoare.

Anunțuri

Nationalismul este o boala infantila. Este pojarul umanitatii.

Albert Einstein

Legaturi


%d blogeri au apreciat asta: